>

APAKAH PELUANG UNTUK SAYA MENANG KES: MENYELAMI KERUMITAN PEGUAM UNTUK MERAMAL MENANG KALAH KES

potensi menang kes

Di seluruh Malaysia, dari jalan-jalan sibuk dibawah bayang menara berkembar KLCC di Kuala Lumpur hingga koridor-koridor bangunan bersejarah di Georgetown, Pulau Pinang, satu soalan sentiasa bergema di pejabat-pejabat guaman: "Apakah peluang saya untuk menang?" Soalan ini, walaupun tampaknya mudah, sebenarnya sangat rumit untuk dijawab oleh seorang peguam.

1. Apabila berhadapan dengan soalan ini, peguam kita mungkin akan terdiam sebentar. Kenapa? Kerana mereka memahami bahawa proses undang-undang bukanlah seperti suatu sistem yang telah diprogramkan terlebih dahulu (pre-programmed), dan ia bukanlah satu soalan matematik yang dapat ditentukan keputusannya melalui sesuatu formula. 

2. Ia adalah proses yang dinamik, boleh berubah (fluid), seringkali tidak dapat diramalkan, yang dibentuk oleh pelbagai faktor.

3. Pertama, ada isu penilaian kes berdasarkan bukti sebelah pihak. Bila kita membentangkan fakta dan pandangan kita kepada peguam, fakta dan pandangan tersebut lazimnya secara semula jadi akan condong ke arah kita ataupun kebenaran fakta versi kita. 

4. Namun, bukti pihak lawan, yang boleh mencabar dan mempertikai dakwaan kita atau sebaliknya, paling cepat pun, hanya akan diketahui selepas proses litigasi bermula, melalui permohonan-permohonan tertentu yang perlu difailkan di Mahkamah.

5. Selain itu, kesukaran untuk mendapatkan kepastian mengenai bukti dan hujah yang mungkin diguna atau tidak digunakan oleh pihak lawan turut menambahkan lagi lapisan kompleksiti ini. 

6. Ini khususnya benar dalam kes yang melibatkan pertikaian perniagaan atau kewangan, di mana maklumat penting kadangkala mungkin tersembunyi dalam jumlah besar dokumen atau rekod digital yang rumit. 

7. Sehingga dokumen-dokumen ini didedahkan, sebarang ramalan peguam kita mengenai hasil dan keputusan sesuatu kes, sebelum kita memulakan proses perundangan, akan sentiasa dan tetap bersifat spekulatif ataupun andaian.

8. Keadaan ini dirumitkan lagi dengan lumrah bahawa segelintir kecil daripada kita, samada secara sengaja atau tidak sengaja, kadang-kadang tidak telus di dalam membentangkan fakta dan bukti kes kita. 

9. Ini termasuklah perbuatan menyembunyikan fakta dan bukti yang dirasakan menggoyahkan atau tidak menyokong kes kita, sama ada disebabkan rasa malu atau percubaan (yang salah) untuk cuba menunjukkan potensi kes kita. 

10. Kecuaian seperti ini dapat merosakkan kredibiliti kes kita dan akan mempengaruhi peluang kita untuk menang.

11. Ketidakpastian ini juga berkait dengan Mahkamah itu sendiri, di mana persepsi dan interpretasi setiap Hakim-Hakim yang bijaksana di Mahkamah, kadangkala, boleh berbeza-beza. 

12. Adalah menjadi kelaziman bahawa para Hakim, sebagai seorang manusia biasa, mempunyai keyakinan dan cara mereka sendiri dalam mentafsir undang-undang samada melalui peruntukan akta mahupun kes-kes yang telah diputuskan sebelumnya.

13. Di luar faktor-faktor ini, ada faktor-faktor lain juga yang memainkan peranan. Kepakaran dan strategi peguam yang terlibat, norma masyarakat dan undang-undang yang sentiasa berkembang, dan perubahan dalam interpretasi undang-undang yang mana semuanya boleh mempengaruhi keputusan kes secara signifikan.

14. Kesimpulannya, meramal peluang menang kalah sebelum memulakan sesuatu kes adalah tarian yang rumit. Ianya dipengaruhi oleh banyak faktor yang seringkali berubah-ubah dan sebenarnya tidak dapat diramal secara tepat. 

15. Perlu diingat bahawa sistem undang-undang ini bukanlah kasino, dan para peguam bukanlah penilik nasib. Walaupun peguam dapat memberikan andaian yang berasaskan kepakaran dan pengalaman mereka, adalah sukar untuk seseorang peguam itu memberi jaminan hasil dan keputusan sesuatu kes. 

16. Namun perlu diingat juga bahawa walaupun dengan kompleksiti ini, seorang peguam yang baik masih boleh membantu menavigasi ketidakpastian ini, mengenal pasti potensi-potensi risiko, dan menggunakan strategi-strategi yang baik. 

17. Inilah sebabnya, apabila kita memilih peguam, ianya harus berdasarkan kepakaran, integriti, dan komitmen mereka, bukan peratusan kejayaan yang seringkali bersifat spekulatif dan andaian.

_________________________


Penafian: Rencana ini diterbitkan dengan tujuan untuk kesedaran dan pengetahuan umum. Mana-mana bahagian yang terkandung di dalam rencana ini tidak boleh dijadikan panduan untuk memulakan tindakan undang-undang secara sendirian, tanpa terlebih dahulu merujuk kepada seorang peguam yang berpengalaman.

Untuk sebarang maklumat lanjut berkenaan dengan rencana ini atau untuk mengatur sesi konsultasi guaman, anda boleh berhubung dengan mana-mana peguam pilihan anda, atau pun anda boleh menghubungi kami melalui whatsapp dengan menekan imej diatas.

0 Pertanyaan & Jawapan

Anda mempunyai sebarang pertanyaan? Tanya saya di sini atau whatsapp saya dengan klik butang whatsapp di skrin atau isi borang pertanyaan.