>

SEKSYEN 71 AKTA KONTRAK 1950: KEPENTINGAN KEADILAN DALAM URUSNIAGA KONTRAK

quantum meruit, tiada perjanjian, saman tuntutan

Dalam bidang undang-undang kontrak atau perjanjian, prinsip keadilan dan pemulihan (restitution) memainkan peranan yang sangat penting dalam melindungi kepentingan pihak-pihak yang terlibat dalam sesuatu urus niaga. 

Undang-undang mewajarkan pemberian pampasan atau kompensasi (compensation) yang sesuai dan adil apabila anda dengan secara sah, telah memberikan perkhidmatan untuk seseorang, tanpa berniat untuk melakukannya secara percuma, dan seseorang itu telahpun menikmati manfaat daripada perkhidmatan yang anda berikan. 

Artikel ini akan cuba mengupas dan meneroka dengan cara yang mudah berkenaan dengan asas kepada prinsip disebalik Seksyen 71 Akta Kontrak 1950 

Memahami Seksyen 71

1. prinsip disebalik peruntukan Seksyen 71 Akta Kontrak 1950 adalah apa yang dikenali sebagai prinsip Quantum Meruit.

2. Quantum Meruit  secara mudahnya bermaksud; apabila satu pihak melakukan sesuatu kerja atau perkhidmatan bukan secara sesuka hati atau memberikan sesuatu kepada pihak lain, dengan niat untuk menerima bayaran atau balasan yang adil, maka pihak yang menerima kerja atau khidmat tersebut adalah terikat secara undang-undang untuk memberi pampasan atau balasan yang setimpal kepada pihak yang melakukan kerja atau memberi khidmat tersebut.

3. Tujuannya adalah untuk menghalang satu pihak itu daripada mendapatkan keuntungan secara tidak adil atas hasil atau kerja pihak yang lain. 

4. Prinsip ini adalah berdasarkan prinsip-prinsip keadilan (fairness), pemuliharaan (restitution) dan mengelakkan eksploitasi serta pengayaan yang tidak adil (unjust enrichment).

Kepentingan Seksyen 71 dalam Ketiadaan Perjanjian Bertulis

5. Peruntukan ini membenarkan tuntutan pampasan di dalam keadaan ketiadaan suatu Perjanjian Bertulis atau Kontrak. 

6. Ini bermakna anda masih boleh menuntut hak anda untuk mendapatkan pampasan di bawah Seksyen 71. 


Contoh 1: Seorang Tukang Rumah dan Pemilik Rumah

Seorang pemilik rumah mengupah seorang tukang rumah profesional untuk mengubahsuai dapurnya. Walaupun tiada perjanjian bertulis yang merangkumi terma dan syarat-syarat, kedua-dua pihak memahami bahawa pemilik rumah akan memberi pampasan kepada tukang renovasi atas perkhidmatan yang diberikan. Dalam situasi ini, Seksyen 71 akan digunakan. Memandangkan pemilik rumah menikmati manfaat perkhidmatan (walaupun sekecil mana manfaat tersebut) tukang rumah tanpa berniat menerima secara percuma, maka pemilik rumah bertanggungjawab secara undang-undang untuk memberi pampasan kepada tukang rumah tersebut atas kerja yang dilakukan.

Contoh 2: Pembekal dan Pemilik Restoran

Bayangkan situasi di mana pemilik restoran memerlukan bekalan produk segar untuk premisnya dengan kadar segera. Kerana keadaan yang tidak dijangka, pembekal biasanya gagal menghantar bekalan yang diperlukan. Sebagai tindakan baik hati, seorang pembekal lain mengambil alih dan memenuhi pesanan tersebut, menyelamatkan hari si pemilik restoran tersebut. Walaupun tiada perjanjian bertulis sebelumnya antara pembekal dan pemilik restoran, Seksyen 71 membolehkan pembekal tersebut menuntut pampasan daripada pemilik restoran atas barang yang dihantar, kerana pemilik restoran menikmati manfaat daripada perkhidmatan tersebut.

Contoh 3: Juruteknik Kenderaan dan Pemilik Kereta

Bayangkan seorang pemilik kereta mengalami kerosakan di lebuhraya terpencil. Seorang juruteknik yang berdekatan datang untuk membantu, memperbaiki kereta tersebut dan menghidupkannya semula. Walaupun tidak terdapat perjanjian bertulis antara juruteknik dan pemilik kereta, Seksyen 71 membolehkan juruteknik menuntut pampasan yang munasabah daripada pemilik kereta atas perkhidmatan pembaikan yang diberikan. Pemilik kereta, setelah menikmati manfaat pembaikan  adalah diwajibkan secara undang-undang untuk memberi pampasan kepada juruteknik.

7. Seksyen 71 mengiktiraf bahawa dalam situasi tertentu, pihak-pihak boleh melibatkan diri dalam satu urusniaga yang sah tanpa ada kontrak formal. 

8. Ia memastikan individu yang membuat sesuatu kerja atau perkhidmatan,  tidak dibiarkan begitu sahaja tanpa sebarang pampasan di atas kerja atau perkhidmatannya semata-mata kerana ketiadaan perjanjian bertulis.

9. Peruntukan ini turut menggalakkan keadilan dan menghalang satu pihak daripada menerima manfaat sesuatu kerja atau perkhidmatan tanpa memberikan bayaran yang adil. 

10. Namun biarpun peruntukan seksyen 71 boleh menjadi jaring penyelamat, kepentingan suatu perjanjian bertulis atau kontrak untuk memberi penjelasan berkenaan terma, syarat dan jangkaan sesuatu urusniaga itu tidaklah boleh diketepikan. 

11. Pihak-pihak yang berurusniaga, biarpun sekecil mana pun urusniaga tersebut akan sentiasa dinasihati agar memastikan terma dan syarat urusniaga tersebut dibuat secara perjanjian yang formal.

12. Kesimpulannya, Seksyen 71 Akta Kontrak memainkan peranan penting dalam mengekalkan keadilan dan mencegah pengayaan yang tidak adil. 

13. Ia mewujudkan satu rangka undang-undang untuk memastikan orang yang membuat sesuatu kerja atau memberikan perkhidmatan bernilai kepada orang lain, diberi pampasan yang wajar. 

14. Dengan menggabungkan prinsip keadilan dan pemuliharaan, Seksyen 71 memupuk persekitaran yang adil dan saksama dalam hubungan kontraktual, mendorong pihak-pihak untuk memenuhi kewajipan mereka walaupun tanpa perjanjian bertulis. Ia menjadisebagai landasan yang melindungi hak pihak-pihak yang terlibat dan mencegah pengayaan yang tidak adil.

_________________________


Penafian: Rencana ini diterbitkan dengan tujuan untuk kesedaran dan pengetahuan umum. Mana-mana bahagian yang terkandung di dalam rencana ini tidak boleh dijadikan panduan untuk memulakan tindakan undang-undang secara sendirian, tanpa terlebih dahulu merujuk kepada seorang peguam yang berpengalaman.

Untuk sebarang maklumat lanjut berkenaan dengan rencana ini atau untuk mengatur sesi konsultasi guaman, anda boleh berhubung dengan mana-mana peguam pilihan anda, atau pun anda boleh menghubungi kami melalui whatsapp dengan menekan imej diatas.

0 Pertanyaan & Jawapan

Anda mempunyai sebarang pertanyaan? Tanya saya di sini atau whatsapp saya dengan klik butang whatsapp di skrin atau isi borang pertanyaan.