>

ATURAN PROSES MAHKAMAH - FASA BICARA

 

Tindakan undang-undang melalui proses Saman di Mahkamah bukanlah proses yang mudah untuk orang awam. Oleh sebab itu pentingnya mendapat nasihat guaman daripada peguam-peguam yang berkredibiliti dan berpengalaman. 

Namun apakah proses-proses lazim yang perlu diketahui apabila anda membuat keputusan untuk memfailkan saman terhadap seseorang? Siri rencana Aturan Proses Tindakan Mahkamah akan mengupas secara mudah apakah perjalanan proses sesebuah tindakan saman sivil di Mahkamah dan juga jangka masanya.

ATURAN PROSES MAHKAMAH - FASA BICARA

1. Apabila kesemua dokumen-dokumen pra bicara telah difailkan oleh peguam masing-masing, dan Mahkamah berpuas hati dengan kesempurnaan penyediaan dan pemfailan dokumen-dokumen tersebut, maka Mahkamah akan menetapkan tarikh untuk proses bicara.

2. Tempoh bicara secara lazimnya akan bergantung kepada bilangan saksi-saksi yang akan dipanggil oleh kedua-dua pihak.

3. Kadangkala ianya juga bergantung kepada bilangan dokumen-dokumen yang perlu dirujuk oleh kedua-dua pihak.

4. Pada tarikh yang ditetapkan untuk bicara, saksi-saksi perlu hadir ke Mahkamah untuk memberikan keterangan dan melalui proses pemeriksaan oleh peguam daripada kedua-dua pihak.

5. Proses pemeriksaan ini terbahagi kepada 3 bahagian iaitu; Pemeriksaan Utama, Pemeriksaan Balas dan Pemeriksaan Semula.

6. Mutakhir ini, Pemeriksaan Utama selalunya akan dilakukan melalui pemfailan Kenyataan Saksi. Oleh itu, proses selalunya akan diteruskan dengan pemeriksaan balas daripada peguam pihak lawan.

7. Selepas tamat sesi pemeriksaan balas, peguamcara pihak yang memanggil saksi tersebut akan menyempurnakan proses pemeriksaan dengan pemeriksaan semula.

8. Panggilan saksi-saksi akan dimulakan dengan saksi-saksi daripada pihak Plaintif dan diikuti oleh saksi-saksi bagi pihak Defendan.

9. Selepas tamat sesi pemeriksaan maka peguamcara akan menutup kes masing-masing dan mendapatkan arahan-arahan lanjut daripada pihak Mahkamah. 

Bacaan lanjut:

Fasa Aturan Proses Mahkamah

Fasa 1 - Tuntutan

Fasa 2 - Pliding

Fasa 3 - Interlokutori/Permohonan sampingan

Fasa 4 - Pra Bicara

Fasa 5 - Bicara

Fasa 6 - Hujahan

Fasa akhir - Keputusan/Penghakiman


Hubungi kami di 0129797494 atau menerusi email di norhafeezlaw@gmail.com atau menerusi kotak pertanyaan untuk sebarang maklumat lanjut. 



 

0 Pertanyaan & Jawapan

Anda mempunyai sebarang pertanyaan? Tanya saya di sini atau whatsapp saya dengan klik butang whatsapp di skrin atau isi borang pertanyaan.