>

KAJIAN KES - SARA NADZIRAH ZULKIFLI v. KHIRULANUAR MOHAMADIAH (PERLANGGARAN HAK CIPTA DI MEDIA SOSIAL)

langgar hakcipta

KAJIAN KES - SARA NADZIRAH ZULKIFLI v. KHIRULANUAR MOHAMADIAH


KATA KUNCI - Hakcipta - Perlanggaran Hakcipta Video - Media Sosial - Pempengaruh - Influencer - Penggunaan Tanpa Kebenaran.

APA YANG BERLAKU DI DALAM KES INI?

1. Di dalam kes ini, Plaintif, seorang influencer di media sosial, telah menyaman Defendan, seorang individu yang menjalankan perniagaan menjual durian secara sambilan, di atas dakwaan perlanggaran hakcipta. 

2. Kedua-dua Plaintif dan perniagaan Defendan masing-masing mempunyai jumlah pengikut (followers) yang ramai di media sosial masing-masing.

3. Pada masa yang material, Plaintif telah memuatnaik satu video berdurasi 51 saat di laman Instagramnya yang menunjukkan beliau sedang makan, menjamu selera menikmati buah durian yang dibeli oleh beliau daripada seorang peniaga. 

4. Bagi tujuan mempromosikan perniagaan durian miliknya, Defendan kemudiannya telah memuatnaik video Plaintif tersebut ke dalam laman facebook perniagaan Defendan. 

5. Plaintif telah mendakwa bahawa Video tersebut telah digunakan oleh Defendan tanpa mendapat kebenaran daripada Plaintif dan oleh dengan itu, telah melanggar hakcipta milik Plaintif.

6. Defendan telah membangkitkan beberapa isu sebagai pembelaan iaitu bahawa video tersebut telah terlebih dahulu tersebar di Whatsapp Group yang turut disertai oleh Defendan, bahawa Defendan telah menyertakan penafian (disclaimer) disamping video tersebut, bahawa Defendan cuba untuk menghubungi Plaintif dan bahawa Defendan tidak mendapat sebarang manfaat daripada pemuatnaikan video tersebut. 

PERSOALAN UNDANG-UNDANG

7. Mahkamah perlu memutuskan samada terdapatnya perlanggaran hak cipta dan samada pembelaan-pembelaan yang dibangkitkan oleh Defendan boleh diterima sebagai pembelaan.

DAPATAN MAHKAMAH TINGGI

8. Mahkamah di dalam kes ini telah menyentuh berkenaan dengan definisi seorang influencer ataupun pempengaruh. Mahkamah dipetik sebagai berkata:

An influencer on social media is someone who has established credibility in a specific area or industry and through social media is able to persuade or influence others to act on his or her recommendations for purchasing goods or services. It can be a rather effective marketing tool.

9. Mahkamah telah memutuskan bahawa Defendan telah melanggar hak cipta Plaintif dengan memuatnaik video tersebut ke akaun Facebook milik Defendan tanpa izin. Mahkamah dipetik seperti berikut:

The Plaintiff is the owner of the copyright in the Video. By posting the Video on the Defendant's FB without her consent, the Defendant infringed her copyright.

10. Mahkamah juga menolak alasan dan penjelasan Defendan sebagai pembelaan, dan memutuskan bahawa alasan-alasan dan penjelasan-penjelasan yang dibangkitkan bukanlah pembelaan yang sah atau menjadi isu yang perlu dipertimbangkan. Mahkamah dipetik sebagai berkata:

The Defendant then alleges that the Video had been circulated on a Whatsapp group that he belonged to; that he does not know the Plaintiff; that the words that he put alongside the Video amount to a disclaimer and/or apology; that he was reaching out to the Plaintiff to give her some of the Defendant's products; that by uploading it he was in effect asking anyone who knew her to inform her to contact the Defendant; that he did not derive any benefit or opportunity from uploading it; and that he meant her no harm.

In my view, none of those excuses afford him an defence to the Plaintiff's claim, and none of them raise any issue to be tried. In the upshot, I am allowing the Summary Judgment Application.

11. Sebagai hasilnya, Mahkamah seterusnya memutuskan bahawa Plaintif berhak atas tuntutannya. Oleh itu, keputusan mahkamah adalah bahawa tuntutan Plaintif dibenarkan. Mahkamah turut memutuskan agar Defendan untuk menurunkan video tersebut, meminta maaf kepada Plaintif di akaun Facebook miliknya, dan membayar kos kepada Plaintif. Pampasan di dalam kes ini akan ditentukan kemudian. 

(kes diputuskan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada Januari 2023)

_________________________


Penafian: Rencana ini diterbitkan dengan tujuan untuk kesedaran dan pengetahuan umum. Mana-mana bahagian yang terkandung di dalam rencana ini tidak boleh dijadikan panduan untuk memulakan tindakan undang-undang secara sendirian, tanpa terlebih dahulu merujuk kepada seorang peguam yang berpengalaman.

Untuk sebarang maklumat lanjut berkenaan dengan rencana ini atau untuk mengatur sesi konsultasi guaman, anda boleh berhubung dengan mana-mana peguam pilihan anda, atau pun anda boleh menghubungi kami melalui whatsapp dengan menekan imej diatas.

0 Pertanyaan & Jawapan

Anda mempunyai sebarang pertanyaan? Tanya saya di sini atau whatsapp saya dengan klik butang whatsapp di skrin atau isi borang pertanyaan.