>

SCAM PELABURAN Bahagian 3

scam pelaburan, pelaburan emas, ponzi, piramid

SCAM PELABURAN BAHAGIAN 3

Apakah tindakan yang perlu anda lakukan sebelum membuat apa-apa pembayaran kedalam apa-apa pelaburan yang ditawarkan kepada anda? Sekiranya anda terjebak dan mendapati pelaburan yang anda telah masuk itu adalah satu scam, apa perlu anda buat? Adakah boleh menyaman scammer?

1. Memandangkan scam-scam dan penipuan-penipuan kewangan yang berleluasa, adalah amat penting untuk kita semua sentiasa berwaspada dan berhati-hati sebelum membuat sebarang tindakan.

2. Lengkapkan diri dengan maklumat tentang jenis-jenis penipuan kewangan dengan memuat turun dan membaca Pamphlet yang telah disediakan oleh pihak Bank Negara Malaysia dibawah.

Pamphlet BNM - Jenis Scam Kewangan

3. Lengkapkan diri dengan informasi dan maklumat yang secukupnya sebelum terlibat dengan apa jua jenis pelaburan yang ditawarkan kepada anda. 

4. Sentiasa waspada tentang bendera-bendera amaran (red flags) ataupun maklumat-maklumat yang menimbul syak dan wasangka. 

5. Ikuti kempen #TakNakScam yang merupakan satu kerjasama yang dijalankan oleh Jabatan CCID Polis Diraja Malaysia (PDRM), KPDNHEP, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC), Bursa Malaysia Berhad, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), Persatuan Bank-Bank di Malaysia (ABM), CyberSecurity Malaysia (CSM), Fomca dan Persatuan Pendidikan dan Penyelidikan untuk Pengguna-pengguna Malaysia (ERA Consumer Malaysia) untuk membenteras scam. Rujuk laman dibawah untuk maklumat lanjut.

https://wethinkdigital.fb.com/my/en-my/taknakscam/

6. Sebelum membuat pembayaran kedalam mana-mana akaun untuk tujuan apa-apa pelaburan yang ditawarkan kepada anda, anda disarankan untuk memeriksa akaun tersebut melalui perkhidmatan yang disediakan oleh CCID Scam Response Centre Polis DiRaja Malaysia dibawah.

https://semakmule.rmp.gov.my/

7. Sekiranya anda mendapati pelaburan yang telah anda sertai adalah skim-skim penipuan, maka anda disaran membuat laporan kepada pihak berkuasa dengan secepat mungkin.

8. Anda juga boleh merujuk kepada peguam-peguam pilihan anda untuk mendapatkan nasihat perundangan tentang cara-cara untuk mendapatkan semula wang yang telah anda laburkan melalui tindakan saman di Mahkamah.

BACAAN LANJUT TENTANG SCAM

 
 
👉 Scam Panggilan Telefon Dari Mahkamah atau Peguam

saman pelaburan, saman scammer, scammer


0 Pertanyaan & Jawapan

Anda mempunyai sebarang pertanyaan? Tanya saya di sini atau whatsapp saya dengan klik butang whatsapp di skrin atau isi borang pertanyaan.