>

TINDAKAN KEBANKRAPAN TERHADAP PENJAMIN DI MALAYSIA: APA YANG PERLU ANDA TAHU?

bankrap terhadap penjamin

Sekiranya anda berfikir bahawa menjadi penjamin hanyalah melibatkan menandatangani dokumen dan tidak memerlukan tanggungjawab yang besar, maka anda perlu berfikir semula. Penjaminan adalah satu bentuk jaminan yang mempunyai risiko dan tanggungjawab yang besar bagi pihak penjamin. 

Dalam artikel ini, kami akan membincangkan apa yang perlu anda ketahui sebelum bersetuju untuk menjadi penjamin di Malaysia.

SIAPAKAH PENJAMIN?

1. Penjamin, secara mudahnya adalah seseorang atau syarikat yang memberikan jaminan atau janji kepada pihak Pemiutang untuk melindungi pihak Pemiutang daripada risiko kegagalan bayaran oleh peminjam. 

APAKAH FUNGSI PENJAMIN?

2. Fungsi penjamin adalah untuk memberikan kepercayaan kepada pihak Pemiutang dan mengurangkan risiko kewangan yang dihadapi oleh pihak Pemiutang. Dengan adanya penjamin, pihak Pemiutang dapat meminjamkan wang dengan lebih mudah kerana risiko gagal bayar akan ditanggung oleh penjamin.

3. Secara umumnya, jenis penjamin terbahagi kepada dua jenis utama iaitu penjamin sosial dan penjamin bukan sosial. Apakah perbezaan di antara keduanya?

PENJAMIN SOSIAL DAN BUKAN SOSIAL

4. Perbezaan antara penjamin sosial dan penjamin bukan sosial adalah seperti berikut:

a) PENJAMIN SOSIAL

5. Penjamin sosial adalah penjamin yang memberikan jaminan terhadap pinjaman-pinjaman yang bukan berbentuk komersial ataupun yang bukan bertujuan keuntungan.

6. Undang-undang mengklasifikasi penjamin sosial kepada tiga jenis penjamin iaitu:

(i) Penjamin terhadap pinjaman pendidikan atau pelajaran

 

(ii) Penjamin terhadap pinjaman perumahan untuk kegunaan persendirian

 

(iii) Penjamin terhadap pinjaman kenderaan untuk kegunaan sendirian

b) PENJAMIN BUKAN SOSIAL 

7. Penjamin bukan sosial pula merujuk kepada jaminan yang diberikan selain daripada tiga jenis pinjaman yang dinyatakan di atas dan lazimnya adalah jaminan untuk pinjaman komersial, seperti pinjaman perniagaan atau pinjaman peribadi.

TINDAKAN UNDANG-UNDANG TERHADAP PENJAMIN

8. Sekiranya seorang penjamin gagal untuk membayar pinjaman, pihak pemiutang mempunyai hak untuk mengambil tindakan saman terhadap penjamin tidak kira penjamin sosial ataupun bukan sosial. 

9. Bagaimanapun, terdapat perbezaan ketara sekiranya pemiutang berhasrat untuk melaksanakan penghakimannya melalui tindakan kebankrapan terhadap penjamin sosial dan penjamin bukan sosial.

10. Di bawah Akta Insolvensi 1967, tindakan kebankrapan tidak boleh diambil terhadap penjamin sosial. Ini bermakna bahawa jika seorang peminjam itu gagal untuk membayar pinjaman, walaupun pihak pemiutang berhak menyaman peminjam dan penjamin, pihak pemiutang tidak boleh mengambil tindakan kebankrapan terhadap penjamin sosial. 

11. Bagi penjamin bukan sosial pula, tindakan kebankrapan boleh diambil terhadap mereka hanya dengan kebenaran mahkamah. 

12. Kebenaran mahkamah ini pula hanya akan diberikan jika pihak pemiutang berjaya membuktikan bahawa mereka telah melaksanakan semua cara perlaksanaan penghakiman yang munasabah terhadap penghutang yang dijamin, seperti writ sita dan jualan, saman penghutang penghakiman dan lain-lain, dan tetap belum dapat menyelesaikan keseluruhan hutang.

13. Sekiranya pemiutang berjaya mendapatkan kebenaran, barulah tindakan kebankrapan boleh diambil ke atas penjamin bukan sosial dan beliau boleh diisytiharkan muflis, sekiranya syarat-syarat kebankrapan yang ditetapkan undang-undang telah dipenuhi. 

BERHATI-HATI SEBELUM BERSETUJU MENJADI PENJAMIN

14. Oleh itu, sangat penting bagi individu yang bersetuju untuk menjadi penjamin untuk memahami risiko dan tanggungjawab mereka sebelum menandatangani dokumen penjaminan.

15. Jika seseorang dipanggil sebagai penjamin, adalah penting untuk mendapatkan nasihat profesional yang berkaitan dengan tindakan undang-undang yang boleh diambil terhadap mereka.

16. Dalam kes risiko gagal bayar oleh peminjam, pihak pemiutang biasanya akan memulakan proses untuk menuntut bayaran dari penjamin. 

17. Oleh itu, seorang penjamin perlu memastikan bahawa mereka mempunyai kemampuan kewangan yang mencukupi untuk menanggung risiko yang terlibat sebelum bersetuju untuk menjadi penjamin.

18. Untuk kesimpulan, penjaminan adalah satu bentuk jaminan yang diberikan oleh pihak ketiga untuk melindungi pihak pemiutang daripada risiko gagal bayar oleh peminjam. 

19. Terdapat perbezaan antara penjamin sosial dan bukan sosial, dan tindakan kebankrapan terhadap penjamin hanya boleh diambil terhadap penjamin bukan sosial dengan kebenaran mahkamah.

20. Oleh itu, penting untuk memahami risiko dan tanggungjawab sebelum bersetuju untuk menjadi penjamin dan mendapatkan nasihat profesional jika diperlukan.

_________________________

Penafian: Rencana ini diterbitkan dengan tujuan untuk kesedaran dan pengetahuan umum. Mana-mana bahagian yang terkandung di dalam rencana ini tidak boleh dijadikan panduan untuk memulakan tindakan undang-undang secara sendirian, tanpa terlebih dahulu merujuk kepada seorang peguam yang berpengalaman.

Untuk sebarang maklumat lanjut berkenaan dengan rencana ini atau untuk mengatur sesi konsultasi guaman, anda boleh berhubung dengan mana-mana peguam pilihan anda, atau pun anda boleh menghubungi kami melalui whatsapp dengan menekan imej diatas.

0 Pertanyaan & Jawapan

Anda mempunyai sebarang pertanyaan? Tanya saya di sini atau whatsapp saya dengan klik butang whatsapp di skrin atau isi borang pertanyaan.