>

PEMBELAAN FITNAH - KEISTIMEWAAN MUTLAK LAPORAN POLIS

peguam saman malu

KENYATAAN FITNAH DI DALAM LAPORAN POLIS : ADAKAH BOLEH MENJADI ASAS SAMAN MALU / FITNAH?

1. Suatu laporan polis telah dibuat terhadap anda di mana laporan polis tersebut mengandungi pernyataan fitnah atau dakwaan yang tidak benar. Adakah anda boleh memfailkan saman malu terhadap pengadu yang membuat laporan polis terhadap anda?

2. Jawapannya adalah; anda tidak boleh memfailkan tindakan Saman Malu / Fitnah ke atas pengadu yang membuat laporan polis tersebut. Walaupun kandungan laporan tersebut adalah satu fitnah yang nyata dan di buat dengan niat yang tidak baik (malice). 

3. Kenapa? Kerana kandungan sesuatu laporan polis adalah dokumen yang dilindungi di bawah perlindungan Keistimewaan Mutlak (Absolute Privilege) di atas dasar polisi awam (public policy).

4. Apakah yang dimaksudkan dengan Absolute Privilege atau Keistimewaan Mutlak ini? Ianya adalah sejenis perlindungan atau pengecualian khusus di sisi undang-undang daripada apa-apa tindakan sivil seperti tindakan saman Malu / Fitnah. (Untuk mengetahui secara ringkas tentang pembelaan-pembelaan yang ada di dalam kes fitnah, boleh baca DI SINI

5. Apa maksudnya? Maksudnya, tiada sebarang tindakan saman boleh di ambil terhadap orang yang mengeluarkan kenyataan fitnah, apabila kenyataan tersebut dibuat di dalam keadaan-keadaan yang mendapat perlindungan Keistimewaan Mutlak. Walaupun kenyataan tersebut sememangnya satu fitnah dan di buat dengan niat yang tidak baik.

6. Selain daripada kandungan laporan polis, di antara contoh lain di mana tindakan Saman Malu / Fitnah tidak boleh di ambil terhadap sesuatu kenyataan fitnah, di antara lainnya, adalah apabila kenyataan tersebut dinyatakan di dalam satu prosiding Mahkamah atau pun di dalam Parlimen. 

7. Oleh sebab ini lah kita sering mendengar ahli-ahli Dewan Undangan Negeri atau Parlimen, ketika mana mereka berucap di dalam Dewan Rakyat atau Parlimen, seringkali cabar mencabar di antara satu sama lain untuk mengulangi apa-apa tohmahan yang di buat oleh pihak lawan di dalam dewan, di ulangi semula di luar dewan. 

8. Ini kerana apa-apa sahaja tohmahan atau tuduhan palsu yang dibuat di dalam dewan tidak boleh diambil tindakan saman kerana setiap kenyataan yang dikeluarkan di dalam dewan dilindungi di bawah perlindungan Keistimewaan Mutlak. Mengulangi tohmahan tersebut di luar dewan, pihak lawan tersebut tidak lagi mendapat perlindungan Keistimewaan Mutlak.

9. Berbalik kepada kandungan Laporan Polis tadi, apakah pula yang dimaksudkan dengan Keistimewaan Mutlak di atas dasar polisi awam? Secara mudahnya, usaha menggalakan individu yang jujur dan bermaksud baik untuk membantu pihak Polis di dalam proses penyiasatan sesuatu jenayah adalah satu polisi awam.

10. Sesuatu proses penyiasatan jenayah pula tidak akan boleh dimulakan tanpa wujudnya suatu laporan terhadap jenayah tersebut terlebih dahulu.

11. Sekiranya individu yang membuat laporan polis itu dibayangi dengan kemungkinan beliau disaman, maka tiada siapa pun yang akan berani untuk tampil dan membuat aduan terhadap sesuatu jenayah yang disaksikan.

12. Atas dasar polisi awam tersebutlah maka sesuatu kandungan laporan polis akan mendapat perlindungan penuh/mutlak dibawah perlindungan Keistimewaan Mutlak.

13. Namun begitu, ianya bukanlah menjadi alasan untuk seseorang itu bermudah-mudahan apabila beliau membuat sesuatu laporan polis. Ini kerana, membuat laporan polis palsu adalah satu kesalahan jenayah dan boleh didakwa dibawah seksyen 182 Kanun Keseksaan dan sekiranya disabitkan, beliau boleh dihukum penjara sehingga 6 bulan atau di denda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya sekali.

14. Bagaimana pula sekiranya kandungan laporan polis tersebut disebarkan kepada pihak ketiga? Di dalam kes yang diputuskan di Mahkamah Persekutuan iaitu Noor Azman Azemi v Zahida Rafik, Mahkamah telah memutuskan bahawa sekiranya kandungan Laporan Polis itu diterbitkan (subsequent publication) kepada umum, maka ianya tidak lagi dilindungi melalui perlindungan Keistimewaan Mutlak.

Kami juga menyediakan Borang Kes yang anda boleh isi untuk mengetahui secara lebih mudah dan cepat samada anda mempunyai kes fitnah atau pun tidak. Klik BORANG KES FITNAH NORHAFEEZLAW

Hubungi kami di 0129797494 atau menerusi email  di norhafeezlaw@gmail.com atau menerusi kotak pertanyaan untuk sebarang maklumat lanjut.

SIRI RENCANA SAMAN MALU

i) Apa itu Saman Malu?

ii) Bagaimanakah cara untuk memfailkan Saman Malu? 

iii) Apakah cara melawan Saman Malu dan apakah pembelaan yang anda ada?

iv) Apa dokumen yang perlu ada untuk mulakan saman malu?

v) Kos peguam Saman Malu?

vi) Pampasan dan gantirugi Saman Malu / Fitnah?

vii) Fitnah media sosial (facebook, twitter, instagram)

0 Pertanyaan & Jawapan

Anda mempunyai sebarang pertanyaan? Tanya saya di sini atau whatsapp saya dengan klik butang whatsapp di skrin atau isi borang pertanyaan.